Índex de temes || Material S'anomenava així la pràctica del cant polifònic al segle XVI, amb les tècniques necessàries per a fer-ho d'acord amb els cànons de l'època. El cant d'orgue té aquest nom perquè anava acompanyat de l'orgue que tocava també totes les veus, servint de referència per a l'afinació i per a més fàcil aprenentatge de les peces. Així la polifonia també representava el gruix del repertori de música d'orgue, essent les peces d'orgue sol només una petita part del que es tocava amb aquest instrument. Junt amb la pràctica del cant, també s'aprenia i es desenvolupava el coneixement musical pràctic, basat en les propietats i les mutances, el que coneixem com a solmització. Al mateix temps l'orgue formava l'oïda acabant impregnant el tremp als cantants - com en la música popular encara avui, la veu segueix sempre el tremp de l'instrument que li serveix de referència. El "llibre de text" principal que seguirem és la breu descripció de Tomás de Santa María, que es pot llegir en l'original aquí: el cant d'orgue segons Tomás de Santa María L'assignatura consta de sessions semblants a l'instrucció pràctica en el segle XVI: l'organista anirà explicant la teoria de la solmització sobre la marxa i acompanyarà sempre a l'orgue quan es facin els exercicis, directament sobre les peces a estudiar, assimilant així de passada els tremps usats en aquest repertori. La matèria va destinada a cantants però també - i especialment - als instrumentistes, essent que constitueix la base del coneixement musical i la pràctica de lectura amb les regles necessàries, que normalment són ignorades i reemplaçades per usances extemporànies d'èpoques posteriors. Per fer-se una mica l'idea del que impliquen l'aplicació de la solmització i el tremp, sentiu els: |
|
(i que són reflectits en els mnemònics de la columna dreta)
Aquestes normes serveixen per a posicionar les síl·labes a cantar que són les que, imperativament, ens indiquen quins intervals hem de fer, essent aquest sempre de un to entre síl·labes consecutives, excepte entre mi i fa que és sempre d'un semitò. L'aplicació d'aquestes normes són en la pràctica l'única possibilitat que tenim per a saber quins semitons s'han de cantar o tocar en la música anterior al 1600, no té sentit que vulguem aplicar unes normes posteriors que, a l'època, ni es coneixien ni tenien vigència. Complementàriament hom establí normes pràctiques de fàcil utilització, algunes les trobem descrites en tractats, d'altres es dedueixen per l'observació de partitures i tabulatures de la mateixa peça: Cal començar observant si hi ha un B mol a la clau, cosa que ens determinarà, quan no estem en la posició de "natura" (corresponent a la de l'actual solfeig), la posició que ens permeti arribar cantant el màxim de tros possible sense haver de fer mutança és a dir, sense canviar la propietat (la posició de l'hexacord). Si cal fer mutança, s'intentarà fer-ho fora de les frases. Això es refereix a una nota superant d'un grau l'hexacord en que ens movem, que serà en qualsevol cas un fa, tornant a la propietat anterior i, així, no fer mutança. Aquesta regla és particularment important ja que és la principal responsable dels xocs harmònics habituals i característics en la música del segle XVI i que els criteris posteriors tendeixen a eliminar - erròniament. En els salts melòdics de quarta, quinta i octava la regla és de cantar la mateixa síl·laba per les dues notes - un exemple el tenim en la missa Mi-Mi de Johannes Ockeghem. En cas d'accident cal donar a la nota el nom de mi o fa segons es tracti d'un diesi o un bemoll, tornant inmediatament a la posició que l'hexacord tenia abans de l'accident (per tant, sense fer mutança). En les notes de mutança és habitual canviar de síl·laba durant la nota, dient primer l'una i després l'altra. Segons Zarlino, una regla a seguir a l'escollir les síl·labes a cantar és d'acostar-se el més ràpidament possible a la nota final de la frase, tenint tendència doncs a saltar a ut re o mi quan s'ascendeix i a la sol o fa quan es descendeix. L'origen dels noms de les notes prové d'aquest himne de les vespres de la festa de Sant Joan Baptista:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||