Evolució del tremp des de l'edat mitjana fins als nostres dies
Llista dels tremps més importants i extesos Nota: en la fila "Corr" trobes la desviació en cents respecte de l'escala trempada. Aquests tremps els pots obtenir programant amb els valors corresponents algun instrument que ho permeti, com el Yamaha PSR-540 Afinació de l'escola de Notre Dame (edat mitja) ("desigual")
Pitagòric segons Henri Arnaut de Zwolle (ca. 1400-1466), Compositio timbriae, quod est initium organorum et clavichordiorum, ca. 1440
Mesotònic de 1/3 de coma, Francisco Salinas, De Musica, Salamanca 1577
Mesotònic de 2/7 de coma, Francisco Salinas, De Musica, Salamanca 1577 (utilitzat per llaüts i violes segurament encara en temps posteriors)
Mesotònic de 1/4 de comma, Pietro Aaron, Thoscanello de la musica, Venècia 1523
Andreas Werckmeister (1645-1706) III ("desigual")
Leonhard Euler (1739) ("desigual amb el setè harmònic enlloc del siB")
Johann Philipp Kirnberger (1721-1783) ("wohltemperiert")
Johann Philipp Kirnberger (1721-1783) ("desigual")
Mesotònic de 1/6 de coma, segle 18 ("rococó")
Mesotònic de 1/9 de coma, ca. 1780-1970
Valloti-Young 1799 ("desigual")
tremp uniforme actual (=mesotònic de 1/12 de coma)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||