Hi ha la desconcertant creença, força extesa, que per conservar bé les bateries dels mòbils s'han de deixar descarregar fins a 0 per tornar-les a carregar al màxim. Això és una soberana bestiesa. Amb això s'acurta la vida útil de la bateria unes 10 vegades!
Perquè?La bateria és un sólid basat en una reacció química. No es comporta com un dipòsit líquid. Si la descarregues del tot, estas fent servir tota la massa química. Quan carregues i descarregues, generes uns gasos expansius que van trencant internament la bateria.
Per tant, si només descarregues un 20% enlloc del 100% de la bateria, el 80% restant està inalterat, sense trencar. Quan aquest 20% es degrada s'anirà fent servir les parts de la bateria que estaven inalterades. La percepció es que la bateria durarà moltíssim més.
Una altra desconcertant creença és que les bateries de plom GEL d'un vehicle elèctric no els cal sistema d'equalització. Mentida. Ho hem presenciat! Si que els cal.
En el cas de les bateries de plom amb líquit, les bateries equalitzen evaporant aquest líquit. Per això convé tenir un sistema que reompli els vasos automàticament.
En canvi en les bateries de plom gel, aquesta equalització química per evaporació no es aconsellable, doncs al estar segellades no es pot reposar el material. El resultat és que la bateria gel posada en sèrie dura poquíssim, uns 40 cicles enlloc dels 400 proclamats pels fabricant.
Un cas pràctic: Una moto EUREKA que ens han deixat té 4 bateries de 12v en sèrie, formant 48v nominals. Al carregar sortia a cada bloc 12v, 12v, 13v i 17v. la bateria amb 17v s'havia fet malbé, quedant completament bonyeguda. la moto ja no es podia fer servir.
Per tant, les bateries de plom-gel els cal equalització!
Com equalitzar? Una manera és comprar un aparell que fagi la feina:
http://www.hdm-sys.com/pdf/hdm_equalizer_specs.pdfL'adjunto en pdf
Una altra manera ens l'explicarà seguidament el meu germà. Es un cas pràctic que està fent amb la moto Eureka.
Com a conclusió:
No importa quina química té la bateria que fagis servir. la bateria ha d'estar gestionada permanentment per mantenir les cel·les dintre dels voltatges de seguretat, o la bateria durarà molt menys del que rubrica solemnement el fabricant.